اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   خراسان رضوی قابلیت فرآوری 400 تن محصول کشاورزی را دارد!

خراسان رضوی قابلیت فرآوری 400 تن محصول کشاورزی را دارد!

26 / 07 / 1401

به گزارش ایلنا از مشهد، غلامحسین ساربان با بیان اینکه در خراسان رضوی با فعالیت ۱۲۱ واحد فرآوری؛ ظرفیت فرآوری حدود ۴۰۰ تن محصول زعفران وجود دارد، ادامه داد:

سهم کمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد و هنوز در زمینه فرآوری محصول در این بخش دچار نیازهای جدی و توسعه فناوری هستیم.

وی با بیان اینکه ورود علم و فناوری در حوزه فرآوری محصول زعفران بسیار اهمیت دارد، افزود: در زمینه تولید کروسین زعفران کارهای چشمگیری در استان انجام شده است اما هنوز در حوزه علم داروسازی، داروشناسی و لوازم آرایشی و بهداشتی کار شاخص و موثری انجام نشده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به خواص بی‌شمار زعفران به لحاظ دارویی افزود: کروسین در واقع عامل رنگ گیاه زعفران است که خواص دارویی بسیار زیادی نیز دارد.

وی با بیان اینکه زعفران، گرانترین ماده دارویی جهان است، ادامه داد: از مشتقات این گیاه در صنایع غذایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی استفاده‌های فراوان شده است و می‌توان با استفاده از این ترکیبات در صنایع یاد شده ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

ساربان گفت: کروسین که از منشاء زعفران به دست می‌آید اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان آن محسوب می‌شود و بسیاری از خواص درمانی زعفران به این بخش آن نسبت داده می‌شود.

وی افزود: از جمله خواص کروسین، پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان اختلالات شبکیه چشم، درمان آلزایمر و نیز رفع اختلالات جنسی در مردان می توان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این قابلیت در استان وجود دارد که در ارتباط با دنیا و مراکز علمی و پژوهشی اقدامات شاخصی در حوزه علمی در این زمینه انجام شود، گفت: متاسفانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز دانشکده های داروسازی هنوز به این حوزه وارد نشده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه کشاورزان به هیچ وجه در تولید محصول زعفران خود از هیچ سمی نباید استفاده کنند، گفت: زعفران محصولی صادراتی است که اتحادیه اروپا امسال در زمینه باقی مانده سموم در این محصول بسیار سختگیرانه وارد عمل شده است.

وی افزود: به عنوان مثال در چک محصول زعفران؛ شاخص سنجش مواد عالی و سموم از ۴۰ ppm به ۱۰ ppm کاهش یافته است.

ساربان تصریح کرد: کشاورزان تولید کننده زعفران باید در مصرف کودهای شیمیایی دقت فراوان داشته باشند و بیشتر از مواد آلی و محرک رشد استفاده کنند تا باقی مانده کود در محصول نهایی پیدا نشود.

وی افزود: طبق آمار تعداد ۱۱۹ هزار خانوار بخش کشاورزی استان در زمینه زعفران فعالیت دارند که حدود ۱۰۰ هزار نفر آنان کمتر از یک هکتار زمین دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به مزیت صادراتی محصول زعفران؛ باید نسبت به رعایت اصول و استانداردها توجه کافی کرد تا از هرگونه کاهش تولید و آسیب وارد آمدن به اعتبار محصولات تولیدی ایران و خراسان جلوگیری شود.

مطالب مرتبط