مقالات   >   بررسی مزایای کشت گلخانه ی زعفران + معایب آن

بررسی مزایای کشت گلخانه ی زعفران + معایب آن

مزایا کشت-گلخانه زعفران

کشت گلخانه‌ای زعفران نوعی از روش‌های کشت هست که امروزه تبلیغ فراوانی از سوددهی و مزایای فوق‌العاده آن می‌بینیم. اما آیا واقعیت به همین شیرینی که تبلیغ‌کننده‌ها میگن هست؟

در این مقاله قصد داریم بررسی کوتاهی در مورد مزایای زعفران گلخانه ای و معایب آن داشته باشیم و در طول مقایسه ای که در مورد کشت گلخانه ای و کشت خاکی انجام می دهیم میتوانید نتیجه گیری کنید که این نوع کشت مناسب شما است یا خیر؟!

مزایای کشت گلخانه ای زعفران نسبت به خاکی

از مهم‌ترین مزایای کشت زعفران گلخانه ای کنترل شرایط جوی پیش ‌بینی ‌نشده مثل: بارندگی شدید در زمان گلدهی، سرما و یخبندان در زمان گلدهی، بارندگی‌های بی‌موقع در تابستان که موجب ایجاد قارچ و کنه در پیاز زعفران می‌شود، هست.

کشت گلخانه ای در همه ی اقلیم‌ها قابلیت انجام داره.

چیدن زعفران در گلخانه برای کارگران راحت‌تر نسبت به مزرعه هست.

با فراهم بودن شرایط اقلیمی جهت رشد و نمو در کشت گلخانه ای، بازدهی محصول به دو تا سه برابر افزایش پیدا می کند. برداشت محصول که در کشت سنتی در همان سال اول از 10-7 کیلو در هکتار است که در کشت گلخانه‌ای به 25-15 کیلو می‌رسد.

در کشت خاکی پیاز مدت زیادی زیر خاک قرار دارد، این موجب پیدایش انواع قارچ و کنه می‌شود، البته راه‌های مبارزه و پیشگیری به‌سهولت در دسترس است. اما در روش کشت گلخانه‌ای زعفران به دلیل دسترسی بیشتر به پیازها کنترل آفات زعفران بسیار راحت‌تر است.

در کشت خاکی کلاله زعفران به طور مستقیم با نور خورشید در تماس است و این امر موجب آزاد شدن کروسین بیشتر و کیفیت عطر و رنگ زعفران می شود اما اگر برداشت گل ها به موقع انجام نشود و نور خورشید بیشتر از حد ممکن به پیاز های زعفران بتابد کیفیت زعفران از دست خواهد رفت، از مزایای کشت گلخانه ای کیفیت زعفران که بسیار مهم است می باشد، کنترل نور هست و گاها عیار و کیفیت محصول نهایی از زعفران هایی که در کشت خاکی دیر برداشت شدن به طبع بیشتر است.

زعفران در کشت خاکی به دلیل تماس مستقیم با خاک و کود دامی پوسیده با مسائل بهداشتی فراوانی روبرو هست، اما در کشت گلخانه‌ای آلودگی محصول به حداقل می‌رسد.

معایب کشت گلخانه‌ ای زعفران نسبت به کشت خاکی

هزینه‌ی خرید تجهیزات و فراهم‌ کردن سازه گلخانه، هزینه ی مضاعفی بر هزینه کشت زعفران در خاک است.

بسیاری روش کشت زعفران در گلخانه را بدون آب‌ و خاک می‌نامند که البته این موضوع اشتباه، چون پیاز زعفران هرسال بعد از گلدهی باید به خاک منتقل بشود و در هنگام خواب حقیقی به گلخانه بازگردانده شود بنابراین لازمه برای کشت گلخانه هم زمین تهیه کنیم و درست مثل کشت خاکی هزینه آبیاری و آماده‌سازی زمین نیز محاسبه کنیم.

چون پیازها در فصل پاییز به زمین منتقل می‌شوند، ممکنه بارش باران یا ایجاد شرایط جوی نامناسب اجازه آماده‌سازی زمین یا انتقال و کشت پیاز در زمین را به شما ندهد و پیازها بدون خاک باقی بمانند.

در هنگام انتقال پیاز به خاک و حمل ‌و نقل احتمال زیادی دارد که ساقه پیاز آسیب ببیند که این ممکنه باعث ضرر مالی شود. در کشت گلخانه‌ای تعیین زمان دقیق ابیاری زعفران بسیار مهم و تعیین کننده است.

نقل ‌و انتقال و کشت هرساله پیاز، شامل هزینه‌های فراوانی خواهد شد و این هزینه‌ها و سختی این نقل ‌و انتقال در تناژهای بالا بسیار بیشتر خواهد بود.

منشأ اصلی کشت گلخانه‌ای زعفران کشور چین هست که باتوجه‌ به نیروی کار ارزان در این کشور و هزینه‌های تولید پایین می‌توانند زعفران گلخانه‌ای را به قیمت پایینی روانه بازار کنند.

پیازهایی که چین برای کشت گلخانه‌ای زعفران استفاده می کند 50 گرم وزن دارند که البته قیمت مناسبی هم دارند اما تهیه این نوع پیاز در ایران هزینه ی بسیار بالایی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا :(( به دلیل وجود رطوبت بالا در گلخانه ی زعفران، احتمال بروز قارچ در گلخانه ی زعفران بیشتر است؛ بنابراین استفاده از سموم نیز در کشت گلخانه ای بیشتر می شود و بخشی از این سموم در زعفران باقی خواهد ماند.))

مقایشه کشت خاکی و گلخانه ای زعفرانچند نکته!!

–سازه گلخانه باید طوری باشه که رطوبت را جذب نکنه، یعنی استفاده از اتاق‌های منزل برای انجام این کشت سبب جذب رطوبت و نم کشیدن دیوارها خواهد شد.

–از دلایلی که می‌توان گفت موجب جذب افراد به تکنیک گلخانه‌ای می شه، کاهش مصرف آب است. خارج شدن آب از دسترس گیاه (بخشی از آب توسط خاک و گیاهان هرز جذب می شه) به عنوان مزیتی در کشت گلخانه‌ای یاد می شه. اما در مورد گیاهی مانند زعفران که در کشت سنتی نیز مصرف آب ناچیزی دارد، این مزیت تنها کافی نخواهد بود.

–یکی از نکاتی که در کشت گلخانه ای به عنوان مزیت یاد می شه عدم  وجود علف های هرز زعفران در گلخانه هست که لازم است توجه کنید در کشت گلخانه ای در طول مدتی که پیاز در زمین هست باید علف های هرز را از بین ببرید. در زمان حضور پیاز در زمین با توجه به نظر کارشناس بهترین زمان سمپاشی زعفران را انتخاب کرده و سمپاشی مزرعه را انجام دهید.

–اگر تصمیم به این نوع کشت گرفتید حتما پیاز مناسب را از مراجعی تهیه کنید که تغذیه شده باشند و وزن بالای 12 گرم داشته باشند. برای خرید پیاز زعفران گلخانه ای  می توانید از مزارع دهکده موفقیت استفاده کنید.

 نتیجه‌گیری:

باید توجه کنین که کشت گلخانه‌ای مسیری تخصصی هست و حتما از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرین و هم خودتون اطلاعات کاملی داشته باشین برای همین پیشنهاد ما به همه ی متقاضیان کشت گلخانه‌ای این است که یک‌بار کشت خاکی را انجام دهند تا با روند کلی کار آشنا شوند و تأکیدی که داریم این هست که حتماً پیش از کشت تمامی هزینه‌ها را محاسبه کنید. ما در مقاله ی جداگانه درآمد کشت زعفران گلخانه ای را با توضیحات کامل و جدول بررسی کرده ایم.

نتیجه ی کلی برعهده شما باتوجه‌به برآورد هزینه‌ها و سنجش شرایط خودتان و البته مشورت متفاوت است اما یکی از نکاتی که منتقدان کشت گلخانه‌ای بیان می‌کنند و لازم است بدونین:

*سودآوری و کیفیت محصول با تبلیغاتی که در این زمینه می‌بینیم مغایرت دارد*

اگر به اطلاعات بیشتر برای مقایسه کشت خاکی و گلخانه ای نیاز دارید مرجع علمی سیلویکا یک مقاله در مورد مقایسه کشت خاکی و گلخانه ای زعفران منتشر کرده که می توانید از آن استفاده کنید.

    دیدگاه های شما

  1. Iman گفت:

    سلام وقت بخیر گلخونه زعفرون سود داره یا نه بالأخره گیج شدیم میخوایم کار کنیم نمیدونیم باید چیکار کنیم

    • معصومه مزدکی گفت:

      درود بر شما سود این نوع کشت بستگی عوامل مختلفی بستگی داره. اگر اطلاعات دقیق تری میخواید باید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.