اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   پیش‌بینی تولید ۳۰ تن زعفران خشک در استان خراسان جنوبی

پیش‌بینی تولید ۳۰ تن زعفران خشک در استان خراسان جنوبی

18 / 07 / 1401

بر اساس آمارها سالیانه حدود 230 تن زعفران در جهان تولید می‌شود، اما در بین تمام تولیدکنندگان جهان، شهر قاین است که مرغوب‌ترین و بهترین زعفران را تولید می‌کند و صاحب مقام اول در زمینه برترین زعفران در ایران و جهان است و با نام پایتخت زعفران شناخته می‌شود.

شهرستان‌های دیگر استان خراسان جنوبی نیز در حوزه کشت زعفران بسیار فعال هستند از جمله بشرویه و فردوس که با قدرت زیادی مشغول به فعالیت در این حوزه هستند.

قدمت کاشت زعفران در خراسان جنوبی به بیش از 700 سال پیش بر می‌گردد، زعفران در ایران در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین استان‌های یزد، کرمان، گیلان و مازندران کشت می‌شود، اما عطر و طعم زعفران خراسان جنوبی شهرت جهانی دارد. این استان پیشتاز و پرچمدار تولید بهترین زعفران در جهان است.

زعفران تولید شده در خراسان جنوبی به علت برداشت گل زعفران قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از باز شدن از کیفیت عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است که مشتریان زیادی در آلمان، اسپانیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، اما آنچه در بازار زعفران حاکم است ضعف در سیاست‌گذاری و نبود برنامه ریزی مدون برای کسب بازار، هدف صادراتی در شأن و جایگاه محصول منحصر به فرد و استراتژیک طلای سرخ، سبب شده تا ارزش این محصول به پایین‌ترین سطح تنزل کند و اشتغال و درآمد بیشتر آن نصیب تجار دیگر کشورها شود.

رها بودن و بازار عرضه فله‌ای زعفران در حالی رقم خورده که به جای خرید و فروش مثقالی و گرمی به صورت فله‌ای و گونی گونی عرضه می‌شود و همین اقدام سبب شده تا روز به روز نه تنها از ارزش و اعتبار این گوهر ارزشمند کاسته شود و ارزش افزوده واقعی محصول نصیب تجار و زعفرانکاران کشور نشود بلکه همه مزایای تجاری و بازاریابی آن در جیب تجار خارج از کشور قرار گیرد و تجار ایرانی فقط در نقش واسطه خرید از کشاورزان و انتقال به خارج از کشور ظاهر شوند.

کشت زعفران در استان خراسان جنوبی و مخصوصا شهر قاین به قدری رایج و گسترده است که منبع اصلی درآمد مردم آن منطقه همین فعالیت‌های مرتبط با زعفران است لذا سال‌های بسیاری است که مردم این مناطق به اینگونه فعالیت‌ها می‌پردازند.

حتی شهرت این مناطق به اندازه‌ای فراگیر شده که در سال‌های اخیر، تورهای گردشگری جهت بازدید از مناطق کشت زعفران بر پا شده و استقبال گسترده و قابل توجهی نیز از این تورها صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برداشت زعفران در خراسان جنوبی از اواخر مهرماه آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه دارد، گفت: این استان 32 هزار و 200 خانوار بهره‌بردار زعفران دارد.

جعفری افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران مربوط به شهرستان قاینات با 5 هزار و 260 هکتار است و در سطح استان 32 هزار و 200 خانوار بهره‌بردار این محصول استراتژیک هستند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 30 تن زعفران خشک در استان تولید شود گقت: در سال گذشته 34 تن زعفران خشک در خراسان جنوبی تولید شده است.

مطالب مرتبط