اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   ماهانه بیش از 10 تن زعفران قاچاق می‌شود

ماهانه بیش از 10 تن زعفران قاچاق می‌شود

02/ 11 / 1402

به گزارش اکوایران، طبق جدیدترین اظهارنظر رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران، حداقل در ماه 10 تن زعفران به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود. غلامرضا میری می‌گوید: در همین دو ماه اخیر در مقایسه با ماه آبان و آذر سال گذشته، در هر کدام از این ماه‌ها، هشت تن کاهش صادرات زعفران داشته‌ایم. این در حالی است که مصرف زعفران در کشور‌ها رشد داشته است و این نشان می‌دهد که دلیل قاچاق این محصول در کشور ما موانع صادراتی است.

دولت باید صادرکننده را موظف کند، به میزان زعفرانی که می‌خواهد صادر کند، ارز به کشور وارد کند و صادرکننده هم متعهد می‌شود ارز را برگرداند که اگر تبعیت نکرد دولت جریمه‌هایی را درنظر بگیرد البته که تا الان هم هرچه زعفران از مبادی قانونی از کشور خارج شده ارز آن به کشور برگشته است.

به گفته او، خواسته صادرکننده این است که ارز حاصل از صادرات با قیمت توافقی به فروش برسد تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند.

درحال حاضر زعفران‌هایی که به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود با کیفیت نیست و این وِجهه زعفران کشور را در بازارهای جهانی به مرور خدشه‌دار می‌کند.

میری می گوید : در همین وضع موجود قیمت زعفران در بازارهای جهانی با زعفرانی که از کشاورز خریداری می‌شود حدود ۳۰ درصد فرق دارد و کمتر است.

دلیلش این است که زعفران‌هایی که به کشورهای هدف عرضه می‌شود زعفران‌هایی با کیفیت پایین و تقلبی است. در واقع دلال و قاچاقچی توان رقابت را از صادرکننده گرفته و مشتری که شناختی از این بازار ندارد تصورش بر این است که ما زعفران را گران به فروش می‌رسانیم. این موضوع اکنون به یک معضل برای صادرکننده تبدیل شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران از دولت میخواهد، در راستای گسترش صادرات، به فروش ارز حاصل از صادرات که به صورت توافقی در بازار انجام می‌شود اقدام کند.

به باور صادرکنندگان زعفران، موظف شدن آنها به برگشت ارز حاصل از صادارت برابر فاکتورهای فروش، فروش ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکننده به صورت توافقی و موظف کردن واردکنندگان کالاهای لوکس از سوی دولت برای دریافت ارز مورد نظرشان از صادرکنندگان زعفران به صورت توافقی را از جمله پیشنهاداتی برای جلوگیری از قاچاق و حفظ جایگاه زعفران برشمرد.

توقف یک محموله 200 کیلویی زعفران در گمرک

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میری خبر مهمی هم در مورد توقف یک محموله 200 کیلویی زعفران در یکی از گمرکات می‌دهد. او با اشاره به عملیات نمونه برداری و بازبینی مجدد درخصوص 200 کیلو زعفران صادراتی از یکی از گمرکات شمال شرق کشور می‌دهد: تا کنون در این خصوص از سوی گمرک با اتحادیه صادرکنندگان زعفران مکاتبه ای صورت نگرفته است.

این درحالی که مسئول صدور مجوزها سازمان استاندارد است و مجوز خروج محصول از گمرکات کشور از طریق آن باید صادر شود.

البته با توجه به اینکه خراسان به عنوان قطب تولید زعفران کشور است، نظارت‌ها در گمرکی مثل مشهد دقیق و کامل است. اما میری معتقد است این سخت گیری در دیگر مبادی خروجی کشور مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، کرمان و دیگر گمرکات کشور هم افزایش یابد. این نظارت‌ها باید به صورت یکپارچه و در تمام مبادی رسمی خروجی کشور انجام شود.

مطالب مرتبط