اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   ارزیابی قیمت گذاری زعفران تا پایان بهمن ماه!

ارزیابی قیمت گذاری زعفران تا پایان بهمن ماه!

25 / 11 / 1401

خبرگزاری آریا-معاونت بازرگانی سازمان تعاون روستایی ایران گفت: با توجه به اعتراض کشاوزارن به قیمت گذاری و خرید زعفران، این موضوع تا پایان بهمن در شورای قیمت گذاری مورد ازیابی مجدد قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری آریا،معاونت بازرگانی سازمان تعاون روستایی ایران گفت: 600 میلیارد تومان به حساب زعفران کاران در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی واریز شده است که معادل 70 درصد ارزش کالا برمبنای دستورالعمل 9/5 است و 30 درصد باقی مانده با تامین اعتبار پرداخت می‌شود.

آقای مرتضی معتمد افزود: حال با توجه به اعتراض کشاوزارن به قیمت گذاری و خرید زعفران، این موضوع بزودی در شورای قیمت گذاری مورد ازیابی مجدد قرار میگیرد که تا پایان بهمن قیمت نهایی زعفران کاران تعیین تکلیف می‌شود.

زینعلی مدیر دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت زعفران در کشور 122 هزار هکتار رسیده است که 80 درصد صادر می‌شود یعنی 90 درصد صادرات این محصول متعلق به ایران است.

با این وجود هر ساله در زمان برداشت، این محصول با افت قیمت در بازار مواجه می‌شود که نارضایتی کشاورزان را به همراه دارد.

برای جلوگیری از زیان کشاورزان، سازمان تعاون روستایی از اواخر آبان خرید زعفران را در دستور کار قرارد داد که در مرحله نخست باید 30 درصد طلب زعفران کاران پرداخت می‌شد. ولی این امر میسر نشد.

اکنون بعد از 3 ماه، از آغاز خرید زعفران، سازمان تعاون روستایی، قسط اول و دوم طلب زعفران کاران را یکجا پرداخته است.