اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   مصائب زعفران‌کاران گنابادی/ حمایت‌هایی که کافی نیست

مصائب زعفران‌کاران گنابادی/ حمایت‌هایی که کافی نیست

24 / 08 / 1402

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، هر ساله از نیمه‌های مهرماه کار کشاورزان زعفرانکار آغاز و تا آذرماه ادامه دارد و تمام تلاش آنها برای برداشت محصولی با کیفیت است. این روزها اگر صبح ساعت‌های 5 در سطح مزارع شهرستان گناباد قدم بگذارید شاهد فعالیت خانواده‌ها برای برداشت محصول زعفران هستید ولی کشاورزان زعفرانکار این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که باعث دلسردی آن‌ها شده است.

روستای سنو شهرستان گناباد به عنوان روستای زعفرانی ایران مشهور بوده و اولین نمایشگاه زعفران ایران نیز در این روستا به بهره برداری رسیده است که برای تهیه گزارش از حال و روز زعفران کاران به این روستا سفر کرده ایم.

یکی از اهالی سنو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: هزینه‌های کشاورزی افزایش یافته و در مقابل هزینه خرید محصول پایین است که به عنوان مثال یک کارگر در مزارع روزی کمتر از 400 هزار تومان کار نمی‌کند.

وی ادامه داد: هزینه‌های تراکتور یا کود سر به فلک زده است و کشاورز توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد و در مقابل زعفران برای او درآمدی ندارد و همه سود را دلال‌ها به جیب می‌زنند.

زعفران‌کار دیگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از حمایت‌های صورت گرفته عنوان کرد: برای خرید آب تا بتوانیم زعفران‌ها را آبیاری کنیم با مشکل رو به رو هستیم و باید با قیمت‌های زیاد آب را بخریم.

وی ادامه داد: حمایت‌های دولت از کشاورز کافی نیست به عنوان مثال یک کیسه کود که آن هم کیفیت ندارد باید یک میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کنیم که خیلی زیاد است.

کاهش تولید زعفران در شهرستان گناباد

اسماعیل قربانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد نیز در خصوص وضعیت زعفران در این شهرستان اظهارداشت: برابر بازدیدهای میدانی صورت گرفته شاهد کاهش 35 درصدی محصول زعفران در شهرستان گناباد هستیم.

وی ادامه داد: سه هزار و 250 هکتار سطح زیر کشت زعفران داریم که امسال پیش بینی برداشت 8 تن محصول می‌شود که دلیل اصلی کاهش برداشت نیز خشکسالی‌های متوالی و کاهش بارندگی‌ها است.