اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   رشد دو برابری صادرات زعفران در گرو رفع موانع دولت

رشد دو برابری صادرات زعفران در گرو رفع موانع دولت

28 / 06 / 1402

غلامرضا میری درگفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز تصریح کرد: از ابتدای فرودین ماه سال جاری شاهد رشد ۶۱ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم که می‌توانست صد در صد هم باشد. اما موانعی که بر سر راه صادرات وجود دارد نمی‌گذارد ظرفیت این محصول نمایان شود. مسلما اگر این موانع بر طرف شود ما می‌توانیم رکورد صادرات را که حدود ۳۲۵ تن در سال ۹۹ بوده است را بزنیم.

حمایت از صادر کننده از جنس رفع موانع باشد

میری یادآورشد: با توجه به اینکه کشاورز ما نیاز به حمایت دارد دولت باید از تولید حمایت لازم را داشته باشد تا کشاورز ما مجبور نشود گل زعفران که با زحمت جمع کرده با هر قیمتی به بازار عرضه کند. اگر چه که حمایت از کشاورز‌ها به طور معمول از جنس مادی است، اما صادرات کننده جنس حمایتی که میخواهد بر طرف شدن موانع صادرات است.

وی با اشاره به اختلاف نرخ پایه گمرکی و نرخ واقعی زعفران افزود: این سوال پیش می‌اید وقتی که زعفران کیلویی ۷۰۰ دلار صادر شده چرا با نرخ پایه ۱۲۰۰ دلار باید برگشت داده شود؛ صادر کننده از کجا باید تامین کند.

 

بستر قاچاق زعفران فراهم شده است

میری اضافه کرد: وقتی برای صادر کننده این همه موانع وجود دارد و بر هزینه سربار او افزوده می‌شود ناخواسته بستر برای قاچاق این محصول فراهم می‌کنیم و زعفران بی کیفیت از طریق مبادی غیر قانونی به بازار‌های جهانی راه پیدا می‌کند. صادر کننده این درخواست را دارد ارز حاصل از صادرات در بازار آزاد عرضه شود.

این صادرکننده زعفران افزود: مسلما اگر این موانع بر داشته شود صادرات رشد خواهد داشت و در نهایت دولت هم از این افزایش صادرات سود می‌برد. اگر حمایت‌ها به صورت ویژه بروی این دسته کالا‌های ارز آور صورت بگیرد می‌توان صادرات کنونی زعفران که حدود ۴۰۰ تن است را به هزار تن هم افزایش دهیم.

میری یاد آور شد: دولت قرار بوده در سال گذشته بابت صادرات زعفران مشوق‌های صادراتی بدهد. مشوق‌های صادراتی که از سال ۸۷ قطع شده است. اکنون که صادرات در حال انجام است و تعهد ارزی برای صادر کننده برقراراست وصادر کننده مشکلات عدیده‌ای دارد بهتر است رفع موانع در قالب مشوق صادراتی باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: پیشنهاد داشتیم به صادرکننده زعفران اجازه دهند واردات داشته باشد و یا ارز به وارکننده کالا‌ها مثل گوشی مسقیتم عرضه کند تا متضرر نشود.