اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   زعفران در بورس کالا، بیشتر از طلا می درخشد!

زعفران در بورس کالا، بیشتر از طلا می درخشد!

4 / تیر / 1401

پایگاه خبری مت متالز در گزارش خود نوشت :

در جریان معاملات هفته قبل، تعداد ۸ هزار و ۹۰۹ قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد که ارزش بیش از ۳۹ میلیارد و ۴۱۹ میلیون تومان را برای آن به ثبت رساند.

زعفران نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم ۲۸ درصدی از کل قرارداد‌های منعقده و همینطور کسب سهم ۱۲ درصدی از ارزش کل قراردادها، توانست مقام دوم معاملات را در متغیر حجم و ارزش از آن خود کند و پس از صندوق طلا بایستد.

معامله گران این تعداد قرارداد را در ۳ سررسید تیر، شهریور و آبان ۱۴۰۱ منعقد کردند.

انعقاد ۲۲ هزار و ۷۸۶ قرارداد آتی صندوق طلا نیز ارزش بیش از ۲۸۹ میلیارد تومانی را در بازار به ثبت رساند. قرارداد‌های مذکور ۷۰ درصد از حجم کل و ۸۸ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و این دارایی پایه در سه سررسید مرداد، مهر و آذر ۱۴۰۱ رتبه اول معاملات هفتگی را به دست آورد.

در ۲ سررسید تحویل مرداد و مهر امسال نیز ۶۴۵ قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد که ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران :

فرآیند تحویل قرارداد‌های آتی زعفران نگین در روز سه شنبه ۱۴ تیر و از طریق گواهی سپرده زعفران نگین انجام خواهد شد و همه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

هر قرارداد آتی زعفران شامل ۱۰۰ گرم زعفران نگین است و هر گواهی سپرده کالایی در کد سهامداری شامل یک گرم زعفران است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: تحویل زعفران به انبار‌های شرکت تعاونی کشاورزی وحدت خراسان، تروند زعفران قاین، زعفران بهرامن، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی، کشاورزی تولیدی زعفران سحرخیز، طلای سرخ گلشید ایرانیان، نوین زعفران، تعاونی روستایی خراسان رضوی، زرین زعفران مشرق زمین و طلای سرخ ملل جهت تبدیل شدن به گواهی سپرده، حداکثر تا روز شنبه ۱۱ تیر امکان پذیر است.

مبنای محاسبه قیمت نقدی زعفران نیز در محاسبات جرایم نکول قرارداد‌های آتی زعفران، میانگین وزنی قیمت پایانی معاملات گواهی سپرده زعفران در آخرین روز معاملاتی قرارداد آتی در نظر گرفته شده است.