اخبار زعفران ( خبرهای روز زعفران )   >   زعفران های تقلبی، آفت اعتبار اصالت طلای سرخ

زعفران های تقلبی، آفت اعتبار اصالت طلای سرخ

20 / 08 / 1402

سید احسان مصطفوی تاکید کرد: با شناسنامه دار کردن زعفران ایران در جهان می توان مانع فروش زعفران ایران به نام کشور های دیگر شد.

به گزارش آریا به نقل از روابط عمومی باشگاه بزرگان صنعت و کسب و کار ایران
، سید احسان مصطفوی _ معاون طرح و برنامه خانه صمت جوانان ایران و رئیس کل باشگاه خلاقیت، آموزش ،حمایت و بهره وری زعفران یونسکو ایران(اوسک) در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای حل و مدیریت وضعیت امروز زعفران در بازار و حمایت از کشاورزان گفت: یکی از مهمترین راهکارها ، توسعه بازار این محصول است.
تا چه زمان دولت می‌خواهد خرید توافقی زعفران را باهدف مدیریت بازار انجام دهد و یا بانکها و دیگر نهادها باید رویکرد حمایتی از کشاورزان را در پیش بگیرند ؟، در حالی که می توان به راحتی این محصول راهبردی را رشد داد.

وی اظهار کرد: باید فعالان حوزه زعفران بتوانند بازار آن را توسعه بدهند و زعفران ایران را به دنیا بشناسانند و کاری کنند که تقاضا از عرضه محصول بیشتر شود.

مصطفوی‌افزود: به این ترتیب در سه تا پنج سال می‌توان مشکل زعفران را به صورت اساسی حل کرد و در این روند، کشاورزان نیز مورد حمایت واقعی و تثبیت شده ای قرار می گیرند.

مدیر عامل شرکت طلای سرخ ایرانیان گفت: با شناسنامه‌دار کردن زعفران ایران در جهان و آگاهی مصرف کنندگان جهانی از تعلق اصالت زعفران به نام ایران و اینکه بتوانیم از ژن زعفران ایران بهره ببریم، می توان مانع فروش زعفران ایران به نام کشورهای دیگر شد.

وی افزود: به این ترتیب زعفران اصیل ایرانی با نام و مهر اصالت ایران به جهانیان عرضه می شود و به طور قطع مشتریان خود را می یابد.

معاون طرح و برنامه خانه صمت جوانان ایران تاکید کرد: توسعه بازار یک روش دائمی، منطقی و ثابت است که برای حمایت از فعالان حوزه زعفران به خصوص کشاورزان باید بدان توجه کرد.

رئیس کل باشگاه خلاقیت، آموزش ،حمایت و بهره وری زعفران یونسکو ایران(اوسک) بیان کرد: طی چند سال گذشته بورس کالا توانست زعفران را مورد حمایت قرار دهد و قیمت زعفران را به میزان منصفانه ای برساند اما در یک و نیم سال گذشته این روند معکوس عمل کرده و رفتار خوبی نداشته است و همین امر موجب اندکی تلاطم در بازار زعفران شده است.

مصطفوی با بیان اینکه یکی از آسیبهای جدی در حوزه زعفران وجود تقلب در بازار این محصول ارزشمند است گفت؛ متاسفانه زعفران تقلبی به شدت در بازار زیاد شده است و نهادهای نظارتی باید ورودی جدی برای مقابله با این آسیب داشته و با شناسایی محصولات تقلبی و کارگاه‌های تولیدی زعفران تقلبی، که تعدادشان هم بسیار زیاد است، به بازار این محصول راهبردی کمک کنند.

وی گفت: جمع شدن کارگاههای تولید زعفران تقلبی موجب روشن شدن و کشف قیمت واقعی زعفران اصیل و استاندارد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنوز برای اظهار نظر دقیق در خصوص میزان کاهش تولید محصول زعفران امسال نسبت به سال گذشته زود است اما آنچه روشن است رفتن اقلیم به سمت تغییر است.

سیداحسان مصطفوی‌ افزود: متاسفانه زعفران از جنوب خراسان بزرگ کوچ کرده و به شمال استان خراسان رضوی و خراسان شمالی رفته است و آنچه بدیهی است این است که در استانهای شمالی، امسال افزایش تولید داریم و در استانهای جنوبی قطعا کاهش تولید را تجربه خواهیم کرد.

او افزود: در قسمت های مرکزی خراسان بزرگ و خراسان رضوی میزان تولید وابسته به آب و هوا و شرایط این چند روز است.

مصطفوی با بیان اینکه در شرایط فعلی، بازار دارای نوسانات قیمتی است که موجب گمراهی خریدار می شود، افزود: به زودی قیمت به تعادل خواهد رسید و آنچه که مهم است، کیفیت محصول و استاندارد بودن آن است؛ مساله و چالش کنونی در حوزه فروش زعفران‌های امسال، شیوه خشک کردن این محصول است.

وی گفت: زعفران های جدید به نام زعفران «پرسی» و زعفران «اتویی» به بازار آمده است که بعضا به شیوه غیراصولی خشک می‌شوند و همین امر ، کیفیت محصول را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد و موجب شده کشورهایی که زعفران را بر اساس عیار محصول، خریده و از آن برای مصارف دارویی و بهداشتی استفاده می کنند، دچار تزلزل شوند که تداوم این روند موجب بی اعتمادی آنان به زعفران ما خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید کشاورزان ، آموزش های لازم را در خصوص شیوه و نحوه خشک کردن زعفران ببینند تا روش مورد استفاده آنان بر روی کیفیت و عیار تاثیر منفی نداشته باشد.

گفتنی است ؛ ازدو سال گذشته در کنار عواملی مانند کاهش سطح زیر کشت زعفران، وقوع تغییرات اقلیمی و خشکسالی نیز موجب افت چشمگیر برداشت محصول زعفران تا 50 درصد و کاهش عرضه محصول به بازار شد و سرمای دی‌ماه سال گذشته ضربه دیگری به محصول زعفران وارد کرد و بار دیگر موجب ایجاد تنش به بازار شکننده این محصول شد. امسال نیز کارشناسان پیش بینی می‌کردند به دلیل عواملی چون تاثیرات خشک

سالی، دمای بالای هوا، بارندگی نامنظم و تجربه سرمای شدید، میزان تولید زعفران کاهش یابد که البته حدس آنان درست از آب درآمد و در حالی که در شرایط عادی این محصول بین 300 تا 320 تن برداشت می شود، گمان می رود امسال میزان برداشت آن به کمتر از 200 تن برسد.

خراسان رضوی مهمترین استان تولیدکننده زعفران در کشور است که امسال 92 هزار هکتار از کشتزارهایش را زیر کشت این محصول اقتصادی برده است. زعفران به طور میانگین به 230 نفر- روز نیروی کار در هر هکتار نیاز دارد و بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم را در حوزه تولید این محصول ایجاد می‌کند که اکنون این روند به نصف کاهش یافته است.

جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران در خراسان رضوی امسال 119 هزار نفر است که با احتساب جمعیت پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع از تولید زعفران در این استان بالغ بر 595 هزار نفر در سالهای عادی می‌شود