مقالات   >   طرز تهیه شیر زعفران ( خواص شیر زعفران، معجون سلامتی )

طرز تهیه شیر زعفران ( خواص شیر زعفران، معجون سلامتی )

طرز تهیه شیر زعفران

با توجه به تمام آلودگی ها، استرس و فشارهایی که در زندگی امروزه باهاشون مواجه هستیم اهمیت نوشیدنی های مصرفی دوچندان شده.

بهترین نوشیدنی که میتونیم بهتون معرفی کنیم تا هم از عطر و طعمش لذت ببرید و هم حال جسم و بدنتان را بهبود دهد شیر زعفرانی است. این بمب سلامتی در کنار طعم بی نظیر با خواصی که هر کدام از اجزای آن دارند می تواند سلامتی شما را تضمین کند.

در ادامه طرز تهیه شیر زعفران را توضیح می دهیم و بخشی از خواص مهم آن را معرفی می کنیم.

 

مواد لازم برای تهیه شیر زعفران

 

شیر زعفرانی

 

برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه برای 4 نفر شما نیاز دارید به :

4 فنجان شیر ( پرچرب یا کم چرب بسته به مزاج خود شما ) اگر وگان هستید می توانید شیرهای گیاهی مثل شیر بادام یا شیر نارگیل را جایگزین شیر پاستوریزه نمایید.

½  قاشق چایخوری زعفران ساییده شده (پودر زعفران )

4 قاشق غذا خوری شکر یا عسل ( اگر به نوشیدنی های شیرین علاقه ندارید میتوانید شکر یا عسل را حذف کنید )

2 قاشق غذاخوری پودر مغز هایی مثل بادام پسته و … ( برای دوستان که میخواهند مثل یک معجون میل کنند )

½  قاشق چایی خوردی هل پودر شده ( برای دادن عطر بی نظیر به نوشیدنی )

 

طرز تهیه شیر زعفران :

 

 

در مرحله اول تهیه شیر زعفران اگر از شیرهای پاستوریزه، بطری، مشمایی استفاده میکنید به مقدار گفته شده یعنی 4 فنجان درون شیرجوش ریخته و اجازه می دهیم کمی گرم شود سپس هل و زعفران را داخل شیر ریخته و هم بزنید حدود 5 دقیقه صبر کنید  تا شیر تغییر رنگ دهد و شیر بجوشد.

اما اگر از شیر های دوشیده شده و تهیه شده از ماست بندی استفاده می کنید بهتر است ابتدا آن را بجوشانید سپس زعفران و هل را اضافه کنید و به آرامی مواد را مخلوط کنید و حدود 5 دقیقه اجازه دهید روی گاز با شعله کم بماند تا رنگ زعفران به شیر منتقل شود و شیر بجوشد.

نکته قابل توجه این است که میتوانید زعفران را دم کنید و سپس به شیر اضافه کنید و می توانید ان را بدون دم کردن و بعد از ساییدن به شیر اضافه کنید.

 

تهیه شیر و زعفران

 

اگر دوسدارید طعم نوشیدنی شیرین باشد برای سرو شیر زعفران به آن شکر یا عسل اضافه کنید. در نظر داشته باشید اضافه کردن شکر یا عسل در مرحله اول باعث میشود تا رنگ و عطر زعفران کیفیت کمتری داشته باشد.

پیشنهاد بهتر استفاده از انواع مغزها مثل پسته، فندق یا مغر هر تنقلاتی که دوسدارید در شیر زعفران می باشد تا یک معجون مقوی برای بدنتان بسازید. اگر میخواهید از معجون شیر زعفران تهیه کنید باید به جای 5 دقیقه به مدت زمانی حدود 45-40 دقیقه نیاز دارید.

 

خواص شیر زعفران

خواص شیر و زعفران برای کبد

کمک به بهتر خوابیدن و رفع بی خوابی :

تمامی نوشیدنی های حاوی زعفران از جمله دمنوش زعفران به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران ارامش بخش بوده و به رفع بی خوابی و خواب های ناآرام کمک زیادی میکند.

بانوان باردار میتوانند هرشب قبل از خواب یک فنجان شیر زعفران میل کنند تا خواب بهتری داشته باشند و همچنین به حرکت جنین کمک میکند اما بهتر است با توجه به اثری که زعفران بر سقط جنین دارد پیش از مصرف با پزشک مراقب خود صحبت کنید.

کم کردن استرس :

زعفران خاصیت آرامش بخشی دارد با توجه به استرس هایی که امروزه همگی در زندگی با آن مواجه هستیم تهیه شیر زعفرانی می تواند به حفظ آرامش کمک کند.

کاهش درد های ناشی از قاعدگی :

وجود آهن و پروتئین و طبع گرم در این معجون به کاهش درد در دوران قاعدگی بانوان کمک زیادی میکند و می تواند تحمل درد این دوران را آسان کند. اگر نمی توانید در این دوران از شیر استفاده کنید می توانید از چای زعفران و زنجبیل برای کم کردن دردها بهر ببرید. طرز تهیه چای زعفران را در مقالات دیگر دهکده موفقیت بخوانید.

تقویت قلب :

زعفران از گرفتگی عروق جلوگیری میکند و محرک گردش خون است پس مصرف شیر زعفرانی سبب تقویت قلب می شود.

درمان سرطان :

ترکیبات کروسین و سافرانال موجب در ترکیب شیر و زعفران خاصیت ضد سرطانی دارد و از رشد تومور جلوگیری میکند

تقویت سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به سرماخوردگی :

در زمستان یا فصول سرد سال آمار ابتلا به سرماخوردگی افزایش چشمگیری نسبت به سایر فصول سال دارد و از آنجایی که این نوشیدنی خوشمزه یعنی شیر زعفران دارای طبع گرم است؛ شیر و زعفران هر کدام خواص بسیاری دارند و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکنند  میتوان هر روز یه فنجان از این نوشیدنی را میل کرد تا احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

کمک به بهتر شدن بیماران آسم و آلرژی :

به دلیل خاصیت ضد التهاب، شیر و زعفران به بهتر شدن آسم و برخی از آلرژی ها کمک می کند و بهبود آنها را سریعتر میکند.

رشد استخوان :

همانطور که میدانید شیر دارای کلسیم است و برای رشد استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

کنترل فشار خون :

یک فنجان شیر گرم به همراه زعفران میتواند با افزایش گردش خون فشارخون را کاهش دهد و در حد نرمال نگه دارد.

چند نکته!

این نوشیدنی را بیشتر در روزهای سرد سال مصرف کنید و ترجیحا برای استفاده از خواص زعفران در روزهای گرم تابستان طرز تهیه شربت زعفران را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید. اگر باردار هستید با توجه به احتمال بالای سقط جنین با زعفران حتما پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

در استفاده از زعفران زیاده روی نکنید. چند پر زعفران برای تهیه شیر زعفران کافی است.