مقالات   >   علت پوک شدن پیاز زعفران چیست؟ ( دلایل پوسیده شدن و کرم زدن پیاز زعفران )

علت پوک شدن پیاز زعفران چیست؟ ( دلایل پوسیده شدن و کرم زدن پیاز زعفران )

علت پوک شدن زعفران

بنه زعفران اصلی ترین جز در کشت این گیاه و سرمایه‌ی اصلی در کشت می‌باشد که سلامت آن سوددهی کشاورز را تضمین می‌کند و هر گونه آسیب به آن موجب از بین رفتن سرمایه کشاورز خواهد شد.

یکی از بدترین نوع آسیب هایی که به بنه وارد میشود پوک شدن آن می‌باشد. درواقع علت پوک شدن پیاز زعفران از پوسیدگی آن ناشی می‌شود. پیاز به دلایل مختلفی ممکن است پوسیده شود زمانی که رطوبت ناشی از پوسیدگی از بین برود پوک شدن پیاز اتفاق می‌افتد. بنابراین باید برای فهمیدن علت پوک شدن پیاز زعفران باید به دنبال علت پوشیده شدن آن بگردید.

علت پوسیده شدن زعفران

همانطور که گفته شد پوک شدن پیاز زعفران به دلیل پوسیده شدن ان می‌باشد. پوسیده شدن به دو شکل در پیازها دیده می‌شود. در حالت اول بنه زعفران به حالت خمیری شکل در آمده و پوسیده می شود. در حالت دوم پیاز تغییر رنگ داده و به رنگ سیاه درمی آید در ادامه هر دو مورد را بررسی خواهیم کرد :

> پوسیدگی در زعفران همراه با علائم خمیری و له شدگی

1- عدم تسطیح مزرعه

وجود شیب زیاد در مزرعه و عدم انجام فرآیند تسطیح خاک پیش از کاشت زعفران موجب می‌شود آب حاصل از آبیاری زمین یا آب باران در یک نقطه از مزرعه تجمع پیدا کند. در نتیجه رطوبت اضافی در اطراف بنه زعفران موجب پوسیده شده آن خواهد شد.

2- مناسب نبود ترکیب خاک

یکی از دلایلی که موجب پوسیدگی پیاز خواهد شد بالا بودن رس در خاک می‌باشد. ترکیب خاک با مقدار بالای رس موجب می‌شود پس از آبیاری، زهکشی به خوبی انجام نشود و رطوبت بالا در اطراف پیاز باقی بماند که این رطوبت موجب ایجاد پوسیدگی و حالت لهیدگی در پیاز خواهد شد.

3- کرم سفید ریشه

یکی از عواملی که موجب لهیدگی و در نهایت پوسیدگی پیاز‌ها می‌شود کرم سفید ریشه است. که از پیازها تغذیه کرده و موجب از بین رفتن آنها می‌شود. در صورت وجود کرم سفید پیاز به حالت خمیری شکل در می‌آید.

علت کرم زدن زعفران

علت کرم زدن پیاز زعفران در واقع به دلیل استفاده از کود دامی نپوسیده می‌باشد. کود دامی که به خوبی فرآیند پوسیدگی در آن اتفاق نیوفتد حاوی تخم حشرات مختلف می‌باشد زمانی که این کود در مراحل اماده سازی زمین بر روی خاک پخش شود، با اولین آبیاری موجب ایجاد کرم سفید ریشه خواهد.

> پوسیدگی در پیاز همراه با سیاه شدن آن

اگر پوسیدگی پیاز همراه با تغییر رنگ باشد و پیازها به رنگ سیاه در بیایند علت پوسیدگی به دلیل بیماری قارچی خواهد بود. اگر پیازی که دچار بیماری قارچی شده است در معرض رطوبت بالا قرار بگیرد روند پوسیدگی سریعتر می‌شود و در نتیجه به سرعت فرآیند پوسیدگی اتفاق می‌افتد.

نکته‌ی بسیار مهم در پوسیدگی سیاه رنگ پیاز آن است که این بیماری قابلیت انتقال به سایر پیازها را نیز دارد و موجب تخریب کلی مزرعه شما خواهد شد.