مقالات   >   طرز تهیه دمنوش زعفران با گلاب + هل ( خواص دمنوش زعفران کدامند؟ )

طرز تهیه دمنوش زعفران با گلاب + هل ( خواص دمنوش زعفران کدامند؟ )

دمنوش زعفران، یکی از بهترین و خوش طعم ترین دمنوش هایی است که در هر مهمانی و دورهمی به خوبی جایگزین چای می شود. در واقع طبع گرم این نوشیدنی گوارا و دلنشین موجب لذت بیشتر از مهمانی ها خواهد شد.

همچنین خواص بی نظیر این نوشیدنی موجب شده است که نه تنها محبوب ایرانیان باشد، بلکه در سراسر جهان نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل در این طلب قصد داریم به طرز تهیه دمنوش زعفران و مهم ترین خواص آن بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه دمنوش زعفرانی

طعم، رنگ و بوی زعفران موجب استفاده ی بسیار زیاد آن در انواع غذاها و دسرهای اصیل ایرانیان شده است. دمنوش زعفران نیز یکی از خوش طعم ترین نوشیدنی فرح بخش است که طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه ی دمنوش زعفران بسیار ساده است اما توصیه می شود در تهیه آن نکات ذیل را نیز رعایت کنید تا خوش طعم ترین دمنوش زعفران را به همراه عزیزان خود بنوشید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش زعفرانی

1. زعفران مرغوب ایرانی 2 گرم

2. آب: 2 لیوان

3. هل:1عدد

4. گلاب 1ق چ

5. شکر یا نبات به عنوان شیرین کننده دمنوش

 

طرز تهیه

 

توصیه می شود برای تهیه ی دمنوش زعفرانی با کیفیت، از زعفران اصیل ایرانی استفاده نمایید برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی می تونید مقاله ی دیگر ما در این باره را مطالعه فرمایید. ابتدا مقدار مناسبی از زعفران را با هاونی مناسب بسابید و به خوبی آسیاب کنید. این کار در آزاد شدن حداکثری بو و طعم بی نظیر زعفران تاثیر به سزایی دارد. همچنین آسیاب کردن زعفران سبب پخش شدن رنگ بی نظیر آن در دمنوش خوش طعم شما خواهد شد.

ابتدا آب را در کتری یا سماور به نقطه جوش برسانید و سپس چند دقیقه صبر کنید تا از شدت جوشیدن آب کاسته شود. سپس مقداری زعفران را به همراه نبات و هل و گلاب در قوری بریزید و روی آن آب بریزید و تا نیم ساعت آن را روی بخار کتری دم کنید بعد از سی دقیقه دمنوش شما حاضر است و می توانید آن را سرد یا گرم بنوشید. در کنار دمنوش زعفران می تونید با استفاده از کیک زعفرانی یک عصرانه یا حتی صبحانه عالی تهیه کنید.

از چه موادی دیگر در دمنوش زعفران میتوان استفاده کرد؟

شما می توانید از عسل نیز به جای نبات یا شکر که دارای نقش شیرین کننده می باشند، استفاده کنید. افزودن عسل، خواص درمانی این دمنوش را تا چندین برابر افزایش خواهد داد.

در واقع افزودن گلاب و هل در این دمنوش اختیاری است اما با اضافه کردن انها علاوه بر عطر و طعم خوشمزه آن سبب آرامش بخش شدن این دمنوش خواهد شد. هل نیز دارای خواص بسیار مفیدی در درمان اختلالات گوارشی می باشد که به نوبه ی خود باعث افزایش خواص درمانی دمنوش زعفرانی خواهد شد. شما می توانید دمنوش زعفران را در کنار چای نیز دم کنید.

برای تهیه چای زعفران 3/1 ق چ زعفران ساییده شده را به همراه 1ق چ چای سبز در قوری بریزید و آن را روی کتری یا سماور دم کنید و از خواص زعفران در کنار خواص بی نظیر چای سبز لذت ببرید.

خواص دمنوش زعفران

 

 

امروزه انتخاب دمنوش زعفران مقدم بر چای شده است چرا که دارای خواص شادی آور و درمانی بسیاری زیادی است و به همین دلیل با استقبال بسیار بیشتری مواجه شده است. این نوشیدنی دارای طبع گرمی بوده و به همین دلیل در فصول سرد سال طرفدارن زیادی دارد. البته توجه کنید زعفران در بارداری باید تحت نظر پزشک صورت گیرد بنابراین اگر باردار هستید لطفا پیش از تهیه این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید.

از خواص بی نظیر این دمنوش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1. دمنوش زعفران کاهنده دردهای قاعدگی می باشد بنابراین در صورتی که دردهای این دوران محل فعالیت روزانه شما شده است، به شما توصیه می کنیم دمنوش زعفران را امتحان کنید و تاثیر آن را مشاهده نمایید.

2. دمنوش زعفران گرم کننده شکم و کمر و رحم زنان است.

3. مقوی قلب و فرح بخش است.

4. دمنوش زعفران موجب تقویت حافظه و تمرکز می باشد.

5. ارتقای دستگاه گوارش و اشتها آور

6. اگر کم خونی دارید در کنار تغذیه مناسب دمنوش زعفران را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.

7. این دمنوش ضد سرفه میباشد دمنوش زعفران دارای خواص ضد حساسیت بوده و درمان مناسبی برای سیاه سرفه و سرفه های ناشی از الرژِ و حساسیت به آلرژن های مختلف می باشد.

8. دمنوش زعفران ضد سرطان می باشد چرا که دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار زیادی است.

9. دمنوش زعفران دارای خواص مسکن و ضد درد می باشد و موجب تسکین درد دندان و معده و … خواهد شد

10. زعفران تقویت کننده قوای جنسی است؛ بنابراین می توانید با تهیه دمنوش زعفران برای خود و همسرتان موجب تقویت قوای جنسی خود شوید.

11. زعفران نقش بسیار ویژه ای در تناسب اندام و لاغری دارد. شما می توانید برای افزایش اثر پذیری دمنوش زعفران خود مقداری تخم شربتی را نیز در آن اضافه کنید. توصیه می شود این دمنوش را به صورت خنک و تقریبا نیم ساعت قبل از صرف وعده غذایی میل کنید تا اشتهای شما تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

سوالات متداول

آیا مصرف دمنوش زعفران برای کاهش دردهای قاعدگی موثر است؟

بله؛ مطالعات نشان داده است که زعفران و بالاخص دمنوش زعفران، نقش مهمی در بهبود اختلالت قاعدگی زنان دارد. همچنین این دمنوش می تواند افسردگی و اختلالات روحی ناشی از بی نظمی هورمون ها را در طی این دوران بهبود بخشد. بنابریان اگر عادت ماهیانه نامنظمی دارید از این دمنوش معجزه آسا غافل نشوید همچنین می توانید از خواص شیر زعفران این معجون سلامتی نیز در این دوران برای گرم نگه داشتن بدن خود استفاده کنید.

آیا می توان هر روز از دمنوش زعفران استفاده کرد؟

علی رغم خواص درمانی بی نظیر دمنوش زعفران توصیه می شود که ماهیانه بیش از سه گرم زعفران را مصرف نکنید. چرا که مصرف بیش از این میزان دارای نتیجه معکوس بوده و بسیار مضر خواهد بود.

کلام اخر

در این مطلب به مهم ترین خواص دمنوش زعفران و طرز تهیه این دمنوش مفید و فرح بخش که دارای خواص بسیار زیادی در بهبود دردهای قاعدگی، الرژی و بیماری های گوارشی و… است. استفاده از زعفران مرغوب و با کیفیت در تهیه دمنوش زعفران بسیار مهم است.