مقالات > مهم مقالات   >   چرا سله شکنی زعفران ضروری است؟ ( بررسی نحوه انجام + ویدئو )

چرا سله شکنی زعفران ضروری است؟ ( بررسی نحوه انجام + ویدئو )

یکی از مهم ترین اقداماتی که نادیده گرفتن آن می تواند خسارت زیادی به عملکرد مزرعه زعفران وارد کند، سله شکنی زعفران است. بعد از اولین آبیاری سطح خاک مزرعه خشک و سفت شده و ترک میخورد که اصطلاحا به آن سله گفته می شود. از بین بردن این ترک ها و تبدیل آنها به خاک نرم سله شکنی است. اگر فرآینده سله شکنی در مزرعه انجام نشود موجب دفن شدن ساقه های گیاه زعفران در خاک و در نتیجه کاهش قابل توجه عملکرد مزرعه خواهد شد.

 

علت اهمیت داشتن فرآیند سله کشی زعفران چیست؟

 

 

بعد از اولین آبیاری زعفران بر روی سطح خاک ترک هایی ایجاد می شود، خاک سفت شده و کلوخه هایی در سطح خاک تشکیل می شود. عمق این بعضی از کلوخه‌ها به چند سانتی‌متر نیز می‌رسد. در این زمان تیج‌های تازه تشکیل شده زعفران برای دریافت نور و اکسیژن نیاز دارند به سطح خاک برسند و اگر این کلوخه ها در سطح خاک قرار گرفته باشند سه حالت برای ساقه‌های تازه تشکیل شده اتفاق می‌افتد :

1- ساقه ها نمی‌توانند خود را به سطح خاک برسانند در نتیجه در زیر خاک مدفون شده و از بین خواهند رفت.

2- تعدادی از گیاهان به سطح خاک می‌رسند اما تمام انرژی خود را صرف رسیدن به سطح خاک کرده‌اند و انرژی لازم برای گل دادن ندارند.

3- تیج ها از بین فواصل و روزنه های سله‌ها نور را دریافت کرده و به سمت سطح خاک رشد می‌کنند اما ساقه‌ها کج رشد می کنند و در نتیجه نمی‌توانند به خوبی گلدهی داشته باشند.

زمان سله شکنی زعفران

سله شکنی زعفران

 

بهترین زمان برای انجام سله شکنی بعد از گاو رو شدن زمین زعفران بعد از آبیاری اول است. رشد زعفران بعد از آبیاری بسیار سریع می‌باشد و اگر در فرآیند سله شکنی تاخیر ایجاد شود یا موجب قطع شدن تیج‌ها خواهد شد و یا تیج‌ها نمی‌توانند خود را به سطح زمین برسانند و در زیر زمین مدفون شده و از بین خواهند رفت.

 

نحوه سله شکنی زعفران

در سله شکنی مزارع بزرگتر از گاوآهن ایرانی، شن کش و کولتیتواتور استفاده می‌شود و تا عمق 8-5 سانتی سطح خاک را نرم می‌کنند.

 

 

اگر سطح زیر کشت مزرعه شما کوچکتر است از چهارشاخ فلزی و کج‌بیل نیز می‌توانید استفاده نمایید.

 

 

فواید سله شکنی زعفران

یکی از مهم ترین فواید سله‌شکنی اصلاح بافت خاک و نرم شدن سطح خاک می‌باشد. با انجام سله شکنی فرایند تهویه در کنار پیاز زعفران بهتر انجام می‌شود.

انجام سله‌شکنی یک نوع مبارزه با علف‌های هرز نیز می‌باشد با سله‌شکنی زعفران بخشی از بذرهای تازه جوانه زده علف هرز بر روی سطح خاک قرار می‌گیرند و در نتیجه نمی توانند به خوبی رشد کنند و تبدیل به رقیبی برای رشد زعفران شوند.