مقالات   >   روش پاک کردن زعفران ( چگونه زعفران را سریع پاک کنیم؟ )

روش پاک کردن زعفران ( چگونه زعفران را سریع پاک کنیم؟ )

چگونه زعفران را سریع پاک کنیم

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پس از برداشت، روش پاک کردن زعفران است. به دلیل محدودیت‌هایی مانند پایین آمدن سطح سافرانال و همچنین چسبیدن گرده پرچم به کلاله لازم است پاک کرن زعفران در سریع‌ترین زمان انجام شود. در این مقاله به موضوع پاک کردن زعفران می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه زعفران را سریع پاک کنیم؟

 

طریقه پاک کردن زعفران

 

 

برای بهتر پاک کردن زعفران ابتدا لازم است با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید در تصویر زیر سه بخش مهم زعفران که شامل کلاله و قسمت زرد رنگ است را می‌بینید و در انتهای کلاله نیز بخش سفید رنگ که ریشه است دیده می‌شود. پَر کردن یا نحوه پاک کردن زعفران به این شکل است که این سه قست از یکدیگر جدا شوند.

انواع زعفران برای فروش به بازار عرضه می‌شوند که شامل زعفران دسته یا دختر پیچ، نگین، سرگل و پوشال میباشند. نوع زعفرانی که قرار است به بازار ارائه دهید با توجه به طرز پاک کردن زعفران مشخص میشود.

پاک کردن زعفران

— در اولین مرحله پاک کردن زعفران لازم است کلاله زعفران را که شامل سه شاخه است با دو انگشت اشاره و شصت گرفته و به سمت پایین بکشید تا به صورت کامل رشته زعفران کنده شود.

— حالا لازم است قسمت سفید رنگ و قرمز رنگ رشته زعفران را با توجه به نوع زعفران که قصد فروش ان را دارید، جدا کنید و سپس به سرعت آن را با روش‌های مختلف خشک کردن زعفران، فرآوری نمایید.

زعفران دسته = اگر ریشه‌های زعفران به طور کامل در کنار یکدیگر قرار بگیرند ( قسمت سفید رنگ و قرمز رنگ کلاله ) در اینصورت به این نوع، زعفران دسته گفته می‌شود.

زعفران پوشال = در این نوع زعفران بخشی از سفیدی که در زیر اتصال سه شاخه کلاله وجود دارد همراه زعفران است.

زعفران سرگل = این نوع که با کیفیت ترین نوع زعفران است فقط حاوی بخش قرمز رنگ کلاله میباشد و سه شاخه کلاله از یکدیگر جدا هستند.

زعفران نگین = این نوع زعفران از بخش اتصال سه کلاله جا میشود و سه کلاله در این نوع زعفران به هم چسبیده اند.

 

نکات مهم در پاک کردن زعفران

> هرگز برای جدا کردن کلاله از قیچی استفاده نکنید.

> همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شده سرعت در پاک کردن زعفران از اهمیت بالایی برخوردار است و بنابراین سعی کنید در همان روز برداشت فرایند پَر کر زعفران را انجام دهید.

> رعایت مسائل بهداشتی در هنگام پَر کردن زعفران بسیار حائز اهمیت است. محیط منتخب برای اینکار باید عاری از هر گونه آلودگی و گرد و خاک باشد وجود گردو خاک موجب افزایش ناخالصی زعفران در نتیجه کاهش کیفیت آن میشود. حتما افرادی که وظیفه پاک کردن زعفران را بر عهده دارند از دستکش و لباس مخصوص استفاده کنند.